Vill du få din webbplats att synas högre upp i sökresultaten på till exempel Google behöver du använda dig av sökmotoroptimering. Det finns en hel del enkla tips som du kan göra själv men för att verkligen ha en möjlighet att konkurrera i toppen behövs proffshjälp. Det är här vi kommer in i bilden och kan hjälpa dig att optimera din webbplats för att du ska kunna få så mycket trafik som möjligt.
Bra sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete och som kan öka dina chanser att behålla en bra position under lång tid. Sökoptimering är något du måste jobba med kontinuerligt men med en bra grund kommer du långt och du behöver inte arbeta lika ofta med löpande optimering.
Sökmotoroptimering – SEO – Search Engine Optimization innebär att optimera en webbplats på ett sätt som Google och andra sökmotorer gillar. Sökordsoptimering görs för varje webbsida med några få utvalda sökord. Det är de ord som du vill att dina besökare ska hitta dig på när de gör en sökning.
Genom att sökoptimera en webbsida utifrån vissa sökord och med relevant innehåll på webbsidan som motsvarar vad besökaren förväntar sig att hitta får du mer relevant trafik. Relevant trafik och intressant innehåll på webbsidan innebär chans till ökad konvertering och att dina besökare kommer tillbaka. Unikt och relevant innehåll är också något Google tar hänsyn till när de positionerar dina webbsidor. Besökare som hittar till dina webbsidor men lämnar din sida på en gång eller ganska snabbt drar i Googles ögon ner värdet för webbsidan vilket påverkar din positionering negativt.
Bra sökordsoptimering är ett långsiktigt arbete och som ska öka dina chanser att behålla en bra position under lång tid. Sökmotoroptimering är något du måste jobba med kontinuerligt men med en bra grund kommer du långt och du behöver inte arbeta lika ofta med löpande optimering.
Varför räcker det inte med att göra det en enda gång? Precis som du jobbar även dina konkurrenter med sina webbplatser för att lyckas ta sig till toppresultatet eller åtminstone så högt upp som möjligt. När dina konkurrenter lyckas passera dig får du åter igen arbeta för att få tillbaka din tidigare plats. Med vår hjälp kommer du att få en bra bas för din webbplats så att du inte behöver arbeta så mycket med löpande sökordsoptimering.
För att veta vilka sökord din webbplats ska optimeras för behövs det göras en sökordsanalys. Att hitta sina sökord är ett arbete som kan ta tid och det kan vara svårt att hitta de allra bästa sökorden som ger dig mest trafik, leads eller försäljning.
Vid en sökordsanalys behöver du veta vilken målgrupp du har. Vad är typiskt för din idealkund som till exempel ålder, kön, geografisk placering, utbildning, yrke, intressen med mera. Genom att veta detta kan du enklare sätta dig in i hur dina potentiella kunder tänker för att veta vilka ord de troligtvis kommer att söka på. Dina kunder kanske inte känner till de korrekta benämningarna som du brukar använda i din bransch.
Vi på Prospect Partner har tagit fram effektiva metoder för att vi ska kunna hjälpa dig att hitta de bästa nyckelorden för varje webbsida och som bäst matchar innehållet och din målgrupp.
Sökoptimering består huvudsakligen av två saker SEO On Page och SEO Off Page.
SEO On Page
Med SEO On Page optimeras webbplatsens innehåll och struktur. Det handlar om titlar, rubriker, brödtext, länkar, bilder och även beskrivningen av varje webbsida som anges som meta description. Det syns inte på webbsidorna utan är något man arbetar med bakom webbsidan. När det gäller struktur innebär det hur webbsidorna kategoriseras och organiseras men även hur länkar går mellan de olika sidorna.
SEO Off Page
SEO Off Page handlar om alla de inlänkar du får från andra webbplatser. Det är viktigt med inlänkar för att sökmotorerna ska förstå att din webbplats innehåller något bra som även andra tycker om.
Det är egentligen inte antalet länkar som spelar roll utan hur pass bra kvalitet inlänkarna ger dig. En länk till din webbplats anses vara av hög kvalitet om den andra webbplatsen berör ditt ämne eller om webbplatsen är trovärdig och har hög auktoritet. Ett tydligt exempel för detta är webbplatser som innefattar mycket forskning eller stora webbplatser med ett starkt varumärke eller som är stor för att många länkar till den webbplatsen.
Att jobba med sökmotoroptimering på din webbplats ger dig bättre resultat på sökmotorerna och i förlängningen fler besökare. Vill du ha hjälp med din sökmotoroptimering? Kontakta oss på Prospect Partner så hjälper vi dig att synas högre upp i sökresultat.