Med en effektiv landningssida kan du få fler leads och öka konverteringen. Landningssidor är en viktig del inom digital marknadsföring då det är dit du vill skicka trafiken från dina marknadsföringskampanjer.

landningssidor-okar-konverteringen-av-sales.jpg

Vad är en landningssida?

En landningssida är en speciellt utformad webbsida där dina besökare landar efter att till exempel ha klickat på en länk. Landningssidan struktur och innehåll med texter och bilder är anpassad för att uppmuntra besökare att till exempel registrera sig, göra ett köp eller att fylla i ett formulär.

Vanligt att erbjuda något gratis i utbyte mot kontaktuppgifter
Ett mycket vanligt användningsområde för landningssidor är för att kunna samla in e-postadresser eller andra kontaktuppgifter för vidare marknadsföring. Du har säkert klickat på någon länk i något sammanhang för att gratis ladda hem en pdf, e-böcker, guider, rapporter eller någon annan så kallad freebie. Då brukar du behöva ange en e-postadress för att kunna ladda hem din freebie.

Ett enda syfte – att samla in leads och ge ökad konvertering
Landningssidor är ett komplement till din webbplats. Dina webbsidor på din webbplats berättar om dina produkter, tjänster, om ditt företag och med hjälp av menyn och annan navigering kan besökaren hitta fram till rätt innehåll. En landningssida är mer avskalad och har bara ett enda syfte – att samla in leads och ge ökad konvertering antingen direkt genom en uppmaning för köp eller i nästa steg vid annan typ av landningssida.

Så här skapar vi en bra landningssida för högre konvertering

Vi har stor kunskap och erfarenhet av att skapa bra och effektiva landningssidor. Så här skapar vi dina landningssidor för högre konvertering:

Tydligt
En landningssida ska vara tydlig i sitt budskap. Du ska direkt förstå vad du ska göra på webbsidan med en länk eller knapp som har en tydlig uppmaning, en så kallad call-to-action. Det får inte vara för många alternativ utan det ska vara en tydlig rak väg för besökaren som ska leda dem till köp, registrering eller för ifyllnad av formulär.

Enkelt – inget som distraherar
Besökaren får inte distraheras av annan information eller annat innehåll som inte leder dem fram till det som de förväntas göra på landningssidan. Därför finns ofta ingen meny eller annan navigering utan landningssidan ska vara väldigt enkel.

Innehåll och erbjudande av värde
Innehållet på webbsidan eller erbjudandet som finns på webbsidan måste vara tillräckligt intressant och relevant för besökaren. För att få besökarens e-postadress behöver du erbjuda något som verkligen är av värde för besökaren.
Här får man tänka efter så att innehållet verkligen hjälper besökaren och gärna kan lösa ett problem. Med högre värde ökar också dina chanser till att besökaren lämnar sin e-postadress eller andra kontaktuppgifter. Besökaren måste tydligt förstå fördelarna med uppmaningen som finns oavsett om det är att lämna e-postadress, registrering eller ett köp.

Anpassat för målgruppen
Både innehållet och erbjudandet på landningssidan behöver vara speciellt utformat för din målgrupp. Hela landningssidan ska övertyga besökaren om att de verkligen behöver erbjudandet och att det därför är värt att genomföra den call-to-action som finns.
För att lyckas med detta behöver du veta mer i detalj vilken din målgrupp är. Vad är typiskt för din idealkund som till exempel ålder, kön, geografisk placering, utbildning, yrke, intressen med mera. Genom att veta alla dessa delar vet du hur landningssidan ska kunna tilltala besökaren. Även textens tonalitet, hur du talar till målgruppen spelar stor roll för att kunna anpassa landningssidan efter målgruppen.

Fler tips för en effektiv landningssida

En teaser – förhandsvisning av innehållet
För att besökaren ska veta värdet av att ladda hem en produkt kan det vara effektivt med en teaser, en förhandsvisning av innehållet. Det kan vara en video där någon berättar om innehållet och visar ett urval eller en bild på en del av innehållet.

Referenser och statistik
Genom att visa upp referenser från andra som hämtat en gratisprodukt eller köpt samma produkt/tjänst kan besökaren känns en större trygghet med att de får något bra av värde. Om många verkar nöjda kan det skapa en känsla av att besökaren måste ha samma för att inte missa något bra. Statistik fungerar på samma sätt om du kan visa upp hur många som laddat ner samma produkt, hur många som köpt eller använt tjänsten och hur många delningar det blivit i sociala medier.

Bonus med eventuell tidsbegränsning
Lägg till en bonus som är relaterat till innehållet på landningssidan. Det ökar värdet för besökaren. Ett tips till är att sätta en tidsbegränsning på själva bonusen vilket också kan skapa effekten av att besökaren behöver det som finns på landningssidan för att inte missa något bra.

Vässa din digitala marknadsföring med effektiva landningssidor

Vill du ha mer trafik, leads och kunder? Kontakta oss så hjälper vi dig vässa din digitala marknadsföring med effektiva landningssidor som ger dig fler leads och ökar din konvertering.