Har du en webbplats behöver du synas på Google för att dina kunder ska hitta till dig om de inte känner till ditt företag och därmed din webbadress. Enormt mycket webbplatser konkurrerar om att hamna först eller i alla fall tidigt i sökresultatet. Hur gör du då för att lyckas?
Google Analytics och Google Search Console är två gratis verktyg från Google som hjälper dig att följa vad som händer på din webbplats. Du kan se vilka sidor som är populära, hur många besökare du har och vad de söker på för att komma till din webbplats.
Genom att regelbundet titta på vilka sökord och sökfraser som dina besökare använder sig av kan du dra nytta av detta på webbplatsens innehåll.
Se till att regelbundet skapa nytt innehåll för att hålla liv i din webbplats och få bättre chans att komma högre i sökresultaten med mer innehåll.
Har du ingen blogg på din webbplats kan det vara bra att ha en nyhetssida så att du någonstans på din webbplats fyller på med nytt innehåll.
Låt sökfraserna bli en del av huvudrubriken för en nyhetspost eller ett blogginlägg och väv in dina viktigaste sökord naturligt i texten.
Förutom att regelbundet skapa nytt intressant och relevant innehåll behöver du också underhålla och uppdatera det innehåll du redan har. Gå igenom innehållet för att se att det inte innehåller gamla inaktuella uppgifter. Skriv om texterna med nytt innehåll och ta med dina viktigaste sökord i rubriker, brödtext och i bildbeskrivningar.
I Googles sökresultat presenteras din webbplats med en titel och en beskrivning. Genom att optimera dessa utifrån vad dina besökare söker på maximerar du dina chanser till att synas mer. Rubriken och beskrivningen måste stämma överens med vad besökaren hittar på din sida men det går att sökordsoptimera dessa för bättre ranking.
Sökordsoptimering handlar också om att använda dina sökord för bilderna på webbplatsen. Döp filnamnen så att de innehåller nyckelorden men utan å, ä, ö. Beroende på vilken plattform du har för din webbplats kan du även lägga till en bildbeskrivning i ett så kalla Alt attribut. Där behöver du också få med sökorden.
På din webbplats behöver du interna länkar där du från ett innehåll länkar till ett annat innehåll på din webbplats. Förutom att du underlättar för besökarna att hitta fler intressanta webbsidor så behöver varje webbsida få fler exponeringsmöjligheter för bättre ranking. Allra helst ska din länk finnas på andra webbplatser också men det är viktigt att inte glömma internlänkningen.
Sökordsoptimering för länkar innebär att du använder dina sökord som länktext. Det får inte vara exakt samma länktext på alla sidor utan variera texten med varianter av ditt sökord och gärna synonymer.
Ta kontakt med oss på Prospect Partner om du önskar hjälp med sökordsoptimering eller sökmotoroptimering. Med en ordentlig sökordsanalys tittar vi på sökbeteende, det vill säga hur era kunder söker på internet efter dina produkter eller tjänster. I analysen ingår det också att undersöka vilka sökvolymer dessa nyckelord har och hur konkurrensen ser ut. På så sätt hittar vi rätt sökord som din webbplats behöver för att komma högre upp i sökresultaten. Efter analysen går vi sedan igenom er webbplats och genomför de ändringar som behövs för att dra nytta av dessa sökord för att förbättra era positioner och därmed får mer relevant trafik.
Vi hjälper dig att synas högre upp i sökresultat med din webbplats.